تبلیغات
ایمان به خدا - آثار علمى امیر المؤمنین (ع)

ایمان به خدا

محمد رسول الله (ص) : اگر از ترس ‌خدا از چیزى ‌درگذرى‌، خداوند بهتر از آن ‌را به ‌تو خواهد داد .

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ ایمان به خدا خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.

 تایپایران - مرکز تخصصی تایپ  تایپایران - مرکز تخصصی تایپ  تایپایران - مرکز تخصصی تایپ

آثار علمى امیر المؤمنین (ع)

پیش از این در جلد اول در مقدمات، در این باره سخن گفتیم اما به جهت ارتباط این مبحث‏با زندگى آن حضرت دوباره و به صورت كوتاه متذكر آنها مى‏شویم.

1- جمع القران و تاویله یا جمع‏آورى آیات قرآن بر اساس ترتیب نزول.

2- كتابى كه آن حضرت در آن شصت نوع از انواع علوم قرآنى را جمع كرده و براى هر نوع از آنها مثالى زده است.ما در مقدمات كتاب، سند خود را درباره این كتاب بیان كردیم.

3- الجامعه،

4- الجفر،

5- صحیفه الفرائض،

6- كتابى درباره زكات چارپایان،

7- كتابى در ابواب فقه،

8- كتابى دیگر در ابواب فقه،

9- نامه آن حضرت به مالك اشتر،

10- وصیت وى به محمد حنفیه، كتاب

11- عجایب احكام و قضاوتهاى آن حضرت كه توسط برخى از علما جمع‏آورى شده است و ما نیز این كتاب را جمع آورده‏ایم و كتاب عجایب احكام امیر المؤمنین به روایت محمد بن على بن ابراهیم بن هاشم قمى از پدرش از جدش را نیز در آن درج كرده‏ایم. (این كتاب به طبع رسیده است.)

12- دعاها و مناجاتى كه از آن حضرت به‏جا مانده است و برخى از دانشمندان آنها را جمع كرده و بدان صحیفه علویه گفته‏اند، (این كتاب نیز به چاپ رسیده است) .

13- مسند آن حضرت كه توسط نسایى جمع آورده شده است.این كتاب حاوى احادیث و روایاتى است كه از آن حضرت نقل شده.در كشف الظنون در این باره گفته شده: «مسند على (ع) تالیف ابو عبد الرحمن احمد بن شعیب نسایى متوفا در سال 303 ه».این كتاب غیر از كتاب خصایص است كه در فضل على بن ابیطالب به نگارش درآمده كه در كشف الظنون هم نام آن آمده است.این سه كتاب اخیر را در واقع مى‏توان از باب توسع، جزو تالیفات آن حضرت دانست.

14- جنة الاسماء.در كشف الظنون در این باره آمده است: «جنة الاسماء نوشته امام على بن ابیطالب است كه امام محمد غزالى (متوفا در 505 ه) بر آن شرحى نوشته است.من خود نیز این مطلب را در برخى از كتابها یافتم‏».براى ما روشن نشد كه این كتابى كه غزالى آن را شرح كرده است چیست؟و چرا آن را به على (ع) نسبت مى‏دهند؟و بعید نیست كه در این سخن تحریفى صورت گرفته باشد.