تبلیغات
ایمان به خدا - مطالب خرداد 1388

ایمان به خدا

محمد رسول الله (ص) : اگر از ترس ‌خدا از چیزى ‌درگذرى‌، خداوند بهتر از آن ‌را به ‌تو خواهد داد .

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ ایمان به خدا خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.

 تایپایران - مرکز تخصصی تایپ  تایپایران - مرکز تخصصی تایپ  تایپایران - مرکز تخصصی تایپ

عقوق والدین

از گناهان كبیره عقوق والدین است چنانچه حضرت رسول ـ صلّی الله علیه و آله ـ و حضرت امیر ـ علیه السّلام ـ و حضرت امام صادق و حضرت امام رضا و حضرت امام جواد ـ علیهم السّلام ـ در روایاتی كه در شماره‌ كبائر از ایشان رسیده به كبیره بودنش تصریح فرموده‌اند بلكه از پیغمبر اكرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ چنین رسیده است كه از هر گناه كبیره بزرگ‌تر، شرك به خدا و عقوق والدین است و نیز از گناهانی است كه در قرآن مجید و احادیث صحیحه بر آن وعده‌ عذاب داده شده است ...


ادامه مطلب

برچسب ها:عقوق والدین، بد رفتاری با والدین،

[ دوشنبه 11 خرداد 1388 ] [ 10:38 ق.ظ ] [ . . ]

[ نظرات() ]


«تفكّر» كه در لغت به معنای اندیشیدن است، با تأمّل و تدّبر، هم معناست.و در اصطلاح عبارت است از تشكیل دو مقدّمه (صغری و كبری) برای دستیابی به یك نتیجه. مثال: 1ـ آنچه پایدار است بر ناپایدار رجحان دارد...

ادامه مطلب

برچسب ها:تفکر، تفکر در اسلام،

[ دوشنبه 11 خرداد 1388 ] [ 10:30 ق.ظ ] [ . . ]

[ نظرات() ]


خودسازی و تهذیب نفس

تعریف خودسازی
«خودسازی» به معنای شناخت معارف، ایجاد ملكات و انجام افعالی است كه كمالِ شناخته شده برای «خود» را پدید می‎آورند.
درك ما از خودسازی، وابستگی كامل به شناخت ما از ماهیتِ «خود» و كمال مطلوب آن دارد؛ پس خودشناسی مقدمه اجتناب ناپذیر خودسازی است. «خود» آن چنان كه با كمك درون بینی شناخته شد، موجودی است با مجموعه ای از تواناییها و گرایشها كه كمال آن قرب خداوند است. این كمال از طریق اصلاح روابط مختلف انسان به دست می آید. بنابراین، خودسازی مجموعه اعمالی است كه برای اصلاح روابط خود انجام می دهیم تا به قرب خداوند نایل شویم...


ادامه مطلب

برچسب ها:تهذیب نفس، خود سازی،

[ دوشنبه 11 خرداد 1388 ] [ 10:24 ق.ظ ] [ . . ]

[ نظرات() ]


سرنوشت ـ مشیّت و اراده خداوند

مناظره امام رضا(ع) و پرسش یونس ابن عبدالرحمن

(یونس بن عبدالرّحمان، از شاگردان حضرت رضا ـ علیه السّلام ـ بود، در آن عصر، بحث درباره «قضا و قدر و سرنوشت»، بازار داغی پیدا كرده بود، یونس می‌خواست بیان صحیح قضا و قدر را از زبان امام رضا ـ علیه السّلام ـ بشنود، به محضر آن حضرت آمد و درباره آن، سخن به میان آورد و توضیح خواست)
امام رضا ـ علیه السّلام ـ به او چنین فرمود: «ای یونس! عقیده «قَدَریّه»[1] را نپذیر، زیرا عقیده آن‌ها نه با گفتار دوزخیان، و نه با گفتار شیطان، تطبیق می‌كند و نه ...
یونس: سوگند به خدا، من گفتار آن‌ها (قَدَریّه) را قبول ندارم، بلكه عقیده‌ام این است كه: «چیزی پدید نیاید مگر آن‌چه را خدا بخواهد و اراده و مقدّر و حكم نماید»
امام رضا: ای یونس! این گونه نیست ... (بلكه خواست خدا این است كه انسان نیز در كارهایش مختار باشد) آیا می‌دانی «مشیّت» (خواست خدا) یعنی چه؟
یونس: «نه»
امام رضا: خواست خدا، یاد نخستین (لوح محفوظ) است، آیا می‌دانی «اراده» چیست؟
یونس: «نه».
امام رضا: اراده، تصمیم بر آن‌چه می‌خواهد، می‌باشد، آیا می‌دانی «قَدَر» یعنی چه؟
یونس: «نه».
امام رضا: «قَدَر»، همان اندازه گیری و مرزبندی است، مانند مدّت عمر زندگی، هنگام مرگ، سپس فرمود: منظور از حكم (قضاء) محكم ساختن و عینّیت بخشیدن است.
یونس (كه از بیانات روشن امام رضا ـ علیه السّلام ـ قانع و خشنود و شیفته آن حضرت شده بود) اجازه طلبید كه سر مقدّس امام را ببوسد، و در این حال عرض كرد:
«فَتَحْتَ لیِ شَیْئاً كُنْتُ عَنْهُ فِی غَفْلَهٍ» : «گره مطالب مشكل را بروی من گشودی كه من از آن ناآگاه بودم»[2]


[1] ـ منظور، از «قَدَریّه» در این‌جا كسانی هستند كه می‌گفتند: خدا همه امور را به بشر تفویض كرد و واگذاشته، و سلطه خود را از بشر، برداشته است.
[2] ـ اصول كافی، ج 1، ص 157 و 158.


ادامه مطلب

برچسب ها:مناظره، سرنوشت، مشیت و اراده خدا،

[ دوشنبه 11 خرداد 1388 ] [ 10:14 ق.ظ ] [ . . ]

[ نظرات() ]


اگر به انسان وساختار وجودی او، چه ازلحاظ جسمی و چه از نگاه روحی، بنگریم و از این رهگذر، نظری به انگیزه های نهفته و امیال گوناگون خفته در سرشت و خمیرمایه وجودی او كه «فطرت» نامیده می شود ، بیندازیم به راحتی درمی یابیم كه ازجمله نیرومندترین، بزرگترین و برترین نیروهای موجود در او ، حس و غریزه «جنسی» است. ...

ادامه مطلب

[ شنبه 9 خرداد 1388 ] [ 10:15 ب.ظ ] [ . . ]

[ نظرات() ]


.: تعداد کل صفحات 4 :. [ 1 ] [ 2 ] [ 3 ] [ 4 ]