تبلیغات
ایمان به خدا - مطالب شهریور 1390

ایمان به خدا

محمد رسول الله (ص) : اگر از ترس ‌خدا از چیزى ‌درگذرى‌، خداوند بهتر از آن ‌را به ‌تو خواهد داد .

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ ایمان به خدا خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.

 تایپایران - مرکز تخصصی تایپ  تایپایران - مرکز تخصصی تایپ  تایپایران - مرکز تخصصی تایپ

نگاه اسلام به حیات فردی و اجتماعی نگاهی بلند و عالی است. از این رو وظیفه انسان را در زمین آبادانی معرفی می کند تا از این طریق در نقش خلافت الهی وظیفه خود را انجام دهد. بنابراین به تجارت و اموری دیگر به این عنوان توجه دارد که در تحقق این اهداف عالی می تواند نقشی ایفا کند. پس هر چه قدر ارزش مادی تجارت زیاد باشد، تا وقتی اهداف معنوی اش مورد توجه نباشد و به اجتماع و اخلاق و مصالح عموم زیان رساند، از نظر اسلام بی ارزش است. بدین سبب، تحصیل مال از راه ربا، احتکار، غش در معامله، کم فروشی، بی انصافی، دروغ و امثال آن که موجب رکود چرخهای اقتصادی است، در اسلام ممنوع است؛ چرا که اقتصاد به عنوان قوام جامعه باید موجبات تعالی فرد و جامعه شود نه آن که انسان و جامعه را به بند کشد.
هر چند که در قرآن از واژه غش استفاده نشده، ولی در همین آیات قرآنی کلیاتی وجود دارد که امامان(ع) به عنوان راسخون در علم تأویل کتاب الهی، از آن احکامی را درباره غش استنباط کرده اند. از امام صادق(ع) روایت است که: نهی النبی(ص) أن یشاب اللبن بالماء للبیع؛ پیامبر(ص) از آمیختن شیر با آب، برای فروش نهی فرمود. (تهذیب، شیخ طوسی، ج۷، ص ۱۳)
غش به این است که صاحب کالا جنس معیوب خود را به عنوان سالم عرضه کند و به نوعی مشتری را فریب دهد. تأثیر سوء این رفتار اقتصادی در از میان بردن سرمایه اعتماد اجتماعی و عمومی جامعه تا آن جایی است که پیامبر(ص) اهل غش را بیرون از دایره اسلام و مسلمین برمی شمارد و در روایتی می فرماید: کسی که با غش و فریب با مسلمانان رفتار کند مسلمان نیست. (وسائل الشیعه ج۷ ص ۲۷۹)

امام صادق(ع) فروش کالا در سایه و تاریکی را نیز مصداق غش دانسته و می فرماید: «ان البیع فی الظلال غش و الغش لایحل» خرید و فروش در سایه و تاریکی که جنس در آن به خوبی دیده نمی شود از مصادیق غش است و غش نیز حلال نیست.
پیغمبر اکرم(ص) هم چنین فرمود: از ما نیست کسی که در معامله با مسلمانان غش کند، خداوند برکت روزی او را می برد و راه معاش او را می بندد و او را به خودش واگذار می کند.
از نظر اسلام همه اشکال غش، حرام است. از جمله آنها می توان به مخلوط کردن جنس خوب با جنس بد یا با چیز دیگر اشاره کرد. مثل برنج طارم و خزر و ندا را مخلوط کردن و به جای جنس خوب یعنی طارم درجه یک به مصرف کننده بفروشند. یا این که جنس را به صورت جنس دیگر وانمود کند و یا صورت ظاهری خوبی را به جنس بدهد و یا عیب جنس را مخفی دارد، این در حالی است که مشتری به فروشنده اعتماد دارد که عیب جنس را از او مخفی نمی دارد.
بنابراین از آن جایی که غش موجب سلب اعتماد عمومی از جامعه است، یکی از گناهان بزرگ اجتماعی است که قوام و سرمایه های بزرگ اجتماع یعنی سرمایه اعتماد عمومی را به غارت می برد. این مسئله درباره زر و طلا که مبنای اقتصاد جوامع بشری است سخت تر است؛ چون اگر در زر و طلا غش راه یابد دیگر نمی توان امید به چیزی به نام اعتماد داشت که پایه اقتصاد بر آن نهاده شده است.



برچسب ها:غش در معامله، معامله حرام، روزی حرام، نامسلمان، غش، معالمه، معامله غیر شرعی،

[ چهارشنبه 23 شهریور 1390 ] [ 11:34 ق.ظ ] [ . . ]

[ نظرات() ]


اگر به ما بگویند نماز را تعریف کن ، چه خواهیم گفت ؟

روشن است که سخن وتعریف هرکس به قدر شناخت وآگاهی اوست وما هرچه بگوییم جز به عقل ناقص وقدر کوچک مان نخواهد بود. پس این سوال رانزد کامل ترین وآگاه ترین انسان درعالم آفرینش می بریم . نزد پیامبر خدا (صلی الله علیه واله) تا کامل ترین پاسخ را بشنویم .


زیرا نماز گنجینه ای ازانواع گوناگون گوهرهای گران مایه است که تنها آن حضرت وخاندان پاکش علیهم السلام ازآنها آگاهی داشته ومی توانند به تبیین آنها بپردازند . باید گفت آنچه که آن حضرت دراین روایت بیان فرموده اند ، صرفا براساس آگاهی هم نیست ،بلکه علاوه برآن ، دراثر استخراج این گوهرها ازآن گنجینه ،متصف شدن به این فضلیت ها وبه فعلیت رسیدن آن قوا واستعدادها دروجود مقدس خود ایشان است .


 ازاین رو، آنچه دراین روایت ( و دیگر روایات ) بیان کرده اند، عین واقعیت ومتن حقیقت وشکوفایی عینی حقایقی است که حضرت به آن رسیده است.



اکنون با این نگاه روایت پربار مذکور را با هم مرور می کنیم :

« نماز ازاحکام دین خدا وراه ورسم پیامبران است که رضایت وخشنودی حضرت حق درآن نهفته است.» سپس فرمود : نمازگزار را فضیلت هایی چند است :

1- دوستی ومحبت فرشتگان

2- هدایت

3- ایمان

4- نورمعرفت

5- برکت دررزق

6- راحتی بدن

7- ناخشنودی شیطان

8- سلاح دربرابرکافران

9- اجابت دعا

10- قبولی اعمال

11- زاد وتوشه مومن ازدنیا وآخرت

12- شفاعت نماز برای مومن نزد ملک الموت

13- انس نماز با او درقبر

14- بستربهشتی درقبر

15- جواب نکیر ومنکردرقبرودرقیامت نماز مومن برای اوچنین است

16- تاجی برسر

17- نوری درصورت

18- لباسی بربدن

19- حایلی میان او وآتش

20- حجت بین مومن وپروردگار عزوجل

21- نجات ازآتش جهنم

22- جواز عبور ازصراط

23- کلید بهشت

24- مهریه حورالعین

25- قیمت بهشت



آن گاه پیامبر گرامی (صلی الله علیه واله) سخنی فرمود که آشکار می شود اینها همه هنوز پاداش والای نمازنیست.

 پاداش برتر، درجات ومراتبی است که انسان نتها با نماز به آنها می رسد . به تعبیردیگر،نمازرا آثاروپاداشی هایی است که ازهمان دنیا شروع می شود. هنگام مرگ نفع می بخشد . دربرزخ اثر بخش است .


 درصحرای قیامت ، آدمی را کرامت عطا می کند وتا ورود به بهشت یاریش می رساند. اما این پایان راه وآخر آثار نمازنیست . دربهشت نیزدرجاتی است که با پروبال نمازباید به سوی آنها پرواز کرد. روشن است که آثار ومراتب پاداش نماز برای همه مومنان ونمازگزاران یکسان نیست . نماز هرچه بهتر ووالاتر به جای آورده شود، آثار ونتایجش برتروبالاتر خواهد بود.


ازاین روی، آن حضرت درادامه فرمود: « بنده ، تنها با نماز است که می تواند به برترین درجات قرب حضرت حق باریابد » وآن گاه درتبیین این مطلب فرمود: « زیرا نماز عبارت است ازتسبیح ، تهلیل (ذکرلااله الا الله)، تمجید، تکبیر، تمجید، تقدیس، قول ودعا »



برچسب ها:نماز، تعریف نماز، نماز از دیدگاه پیامبر، نماز از دیدگاه ائمه، پاداش نماز،

[ جمعه 4 شهریور 1390 ] [ 07:45 ب.ظ ] [ . . ]

[ نظرات() ]


اصحاب در محضر رسول خدا(ص) بودند، در ضمن سخن عرض ‍ كردند: «آیا ما برادران توایم اى رسول خدا ؟!»

آن حضرت فرمود: «نه، شما اصحاب من هستید، ولى برادران من كسانى هستند كه بعد از من مى‌آیند و به من ایمان مى‌آورند، در حالى كه مرا ندیده‌اند.»

سپس فرمود: «براى عمل صالح هر فردى از آنها پنجاه برابر پاداش عمل صالح شما داده مى‌شود.»

اصحاب عرض كردند: «پنجاه نفر از خودشان؟»

فرمود: «نه پنجاه نفر از شما.»

آنها سه بار این سؤال را كردند، پیامبر(ص) همین جواب را داد، سپس به علت پاداش پنجاه برابر آنها اشاره كرده و فرمود:

لانّكم تجدون على الخیر اعوانا: «این بخاطر آن است كه شما داراى شرائطى هستید كه آن شرائط شما را در كارهاى خیر یارى مى‌كند.» [مانند حضور پیامبر(ص) و على(ع) و نزول وحى و...]

 

نام كتاب: داستان دوستان جلد دوم

تألیف: محمد محمدى اشتهاردى



برچسب ها:برادران حضرت رسول اکرم، برادران رسول خدا (ص)، مسلمانان بعد از پیامبر، مومن، ایمان، پاداش اعمال،

[ جمعه 4 شهریور 1390 ] [ 07:38 ب.ظ ] [ . . ]

[ نظرات() ]


ذكری كه بهجت عرفا بر آن تاكید داشت

آیت الله بهجت

شخصی از آن پیر روشن‌ضمیر تقاضای ذكر می‌كند. حضرت آیةالله بهجت در پاسخ می‌فرمایند:


"هیچ ذكری بالاتر از ذكر عملی نیست. هیچ ذكر عملی بالاتر از ترك معصیت در اعتقادات و عملیات نیست؛ و ظاهر این است كه ترك معصیت به قول مطلق، بدون مراقبه دائمیه صورت نمی‌گیرد."


سپس از ایشان خواسته شد كه "پس ما را موعظه كنید." آیةالله بهجت رضوان‌الله تعالی علیه فرمودند:


 "گفتم كه الف، گفت دگر؟ گفتم هیچ؛ در خانه اگر كس است، یك حرف بس است.


بارها گفته‌ام و بار دگر می‌گویم: كسی كه بداند هر كه خدا را یاد كند، خدا همنشین اوست، احتیاج به هیچ وعظی ندارد، می‌داند چه باید بكند و چه باید نكند. می‌داند كه آنچه را كه می‌داند باید انجام دهد و آنچه كه نمی‌داند باید احتیاط كند."


آنان كه به دنبال ذكر و موعظه‌اند، باید از این سخنان آن عارف بزرگوار بهترین ذكر و بهترین موعظه را شناخته باشند و خوشا به سعادت آنان كه به كار بندند.


 



برچسب ها:ذكری كه بهجت عرفا بر آن تاكید داشت، ترک معصیت، آیت الله بهجت، موعظه،

[ جمعه 4 شهریور 1390 ] [ 07:33 ب.ظ ] [ . . ]

[ نظرات() ]